نوشته شده توسط : درسا حسینی

در فصل های گرم سال مانند تابستان که دما تا حد زیادی افزایش می یابد و حرارت زیاد می شود،  افراد برای خنک کردن و متعادل کردن دمای محیط خود از وسایل خنک کننده ای مثل پنکه، کولر و کولرهای گازی یا اسپلیت استفاده می‌کنند. خیلی از افراد وقتی برای اولین بار نام کولر گازی را می شنوند سوالاتی شبیه به این که کولر گازی چیست  ؟ کولر گازی چگونه کار می کند ؟ انواع کولر گازی چست ؟ و ... نیز می پرسند که  در این  جا تصمیم گرفتیم تا پاسخ این سوالات را به شما بدهیم .  اول از همه باید بگوییم که کولر اسپیلت هایی که  این روز ها در اکثر خانه ها و ساختمان ها نیز مشاهده می کنید همان  نمونه ای از کولر کگازی ها می باشد و یا  جایگاه قبلی اسپیلیت ها استفاده زیادی از کولر پنجره ای ها میشد که ان هم نمونه ای از کولر گازی ها می باشد .  

به زبان ساده کولر گازی انرژی الکتریکی را گرفته و آن را به سرما تبدیل می کند. این تولید سرما و درواقع گرفتن گرما طی عملیاتی انجام می شود. در واقع کولر گازی بر خلاف اسم غلط انداز خود، با انرژی الکتریکی و برق باعث ایجاد سرما می شود نه با گاز!

 

تاریخچه کولرگازی

در سال 1840 میلادی اتفاقی بزرگ رخ داد.
جان گوری پزشک و مخترع در سال 1840 به این موضوع پی برد که هوای گرم باعث ایجاد بیماری‌های پوستی، مالاریا و تنگی نفس می‌شود.
خیلی از مردم به خاطر گرمای زیاد در فلوریدا جان خود را از دست دادند و در این شهر بیماری‌های زیادی شایع شد.
این امر باعث شد پزشک بزرگ شهر فلوریدا(جان گوری) برای حل مشکل بیمارستان تحقیقات خود را برای خنک کردن محیط شروع کند.
برای همین جان گوری دستور داد که در شهر فلوریدا مردم از سیستم‌های خنک کننده استفاده کنند.
اما سیستمی‌در آن زمان اختراع نشده بود که بتواند محیط خانه را خنک کند.

برای همین مردم نیاز داشتند که از یخ‌های بزرگ برای خنک کردن محیط استفاده کنند.
یخ‌های بزرگی که از دریاچه‌های یخ زده شمال ایالات متحده آمریکا قرار بود به فلوریدا برسد هزینه ی زیادی را در بر داشت.
از این رو جان گوری تصمیم گرفت که یک سیستم مصنوعی برای خنک کردن محیط بسازد.
برای اولین بار جان گوری توانست با ساخت یک کمپرسور آب و بخار را به یخ تبدیل کند.
این اولین جرقه ی تاریخ ساخت کولر گازی بود و در سال 1851 این اختراع به اسم جان گوری ثبت شد.

 

کولر گازی پنجره ای چیست و چگونه کار می‌کند


دلیل نامگذاری این نوع از کولر گازی‌ها این است که کولر گازی پنجره‌ای معمولا در قسمتی از پنجره نصب می‌گردند. کولر گازی پنجره‌ای که با نام Room Air Conditioner نیز شناخته می‌شود، از ابتدایی‌ترین مدل‌های کولر گازی به شمار می‌رود.

کولر گازی پنجره‌ای دارای دو بخش یا در اصطلاح یونیت است. یکی از یونیت‌های کولر گازی پنجره‌ای در داخل ساختمان و در قسمت پنجره نصب می‌شود و یونیت دیگر، در خارج از ساختمان قرار می‌گیرد. به یونیتی که در داخل ساختمان نصب می شود، یونیت داخلی یا Side Indoor گفته می‌شود و به یونیتی که در خارج از ساختمان قرار می‌گیرد، یونیت خارجی یا Outdoor Side می‌گویند.

یکی دیگر از انواع کولر گازی‌ها، کولر گازی پرتابل است که دارای ساختاری مشابه با کولر گازی پنجره ای می‌باشد، همانطور که از نام این نوع کولر گازی مشخص است، قابلیت حمل دارد و بیشتر برای محیط های کوچک مناسب است.

مزایایی که باعث می‌شود تا کولر گازی پنجره ای و پرتابل هنوز هم به عنوان یک انتخاب در نظر گرفته شود، هزینه پایین، مصرف انرژی نرمال و نصب آسان آن است به طوریکه برای نصب این نوع از کولر گازی، تنها به یک پنجره برای نصب احتیاج می‌باشد.


کولر گازی دو تکه یا اسپلیت

کولر گازی اسپلیت دو پنل داخلی و خارجی دارد که بخش داخلی آن را اوپراتور یا یونت داخلی و بخشی بیرونی آن را یونت بیرونی یا کندانسور می‌گویند. کولر گازی‌های اسپلیت معمولا روی دیوار نصب شده و دریچه تهویه هوا دارد. کولرهای گازی اسپلیت قابلیت تنظیم و تغییر دما متناسب با حرارت محیط را دارند و همین ویژگی‌ آن‌ها باعث شده تا محبوبیت بیشتری داشته باشند. همچنین کولر گازی یا اسپلیت‌ها قابلیت تنظیم زمان یا تایمر دارند و پس از زمان مشخص شده به‌طور خودکار خاموش می‌شوند.


کولر گازی چگونه هوای خنک تولید می کند ؟


در ابتدا مبرد وارد کمپرسور می شود و به وسیله کمپرسور فشار و دمای آن بالا می رود. سپس مبردی که به حالت گاز داغ فشار بالا درآمده وارد کندانسور می شود. کندانسور با انتقال حرارت از مبرد به محیط ، مبرد را از حالت گاز پرفشار به حالت مایع پرفشار تبدیل می کند. پس از آن مایع مبرد وارد شیر انبساط و یا لوله های مویین شده و فشار خود را از دست می دهد. در مرحله آخر مایع با فشار پایین وارد اواپراتور می شود. اواپراتور همان مبدلی است که با هوای محیط در تماس است. مبرد داخل اواپراتور با گرفتن گرمای محیط و تبخیر دوباره باعث خنک سازی هوا می شود. مبرد که به شکل گاز درآمده دوباره به کمپرسور بر می گردد تا این سیکل تکرار شود.

می توان گفت اصول کار تمامی دستگاههای تهویه مطبوع که از سیکل تبرید بهره می برند، اینگونه است.

معایب کولر گازی


کولر گازی و اسپلیت نیز همانند هر وسیله دیگری در کنار ویژگی های مفید و خاصی که دارند دارای معایبی نیز می باشند که در اینجا به چند مورد از معایبی که در میان کاربران بیشتر مطرح است اشاره می کنیم.

پر هزینه و گران قیمت
مصرف انرژی بالا که در مدلهای اینورتر تا حدودی این مشکل برطرف می شود
خشکی پوست با قرار گیری به مدت طولانی در زیر باد کولر گازی
خشکی چشم، مخصوصا برای کسانی که حساسیت چشمی دارند موجب خشکی، درد و خارش چشم می شود.
مواردی همچون تشدید مشکلات تنفسی، عفونت دستگاه تنفسی و حساسیت نیز ممکن است پیش بیاد



:: بازدید از این مطلب : 23
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : درسا حسینی

نقش سماور در درست کردن نوشیدنی های گرم و دلچسپ

در قدیم تنها راه درست کردن یک نوشیدنی دلچسب و لبریز سماور بود. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی می توان از راههایی گوناگونی این نوشیدنی را درست کرد. اما اگر می خواهید به راز خوش مزه بودن چای پی ببرید و دمنوش های سنتی ایرانی را بهتر و راحت تر درست کنید.

به شما پیشنهاد می کنیم به جای استفاده چای سازهای مدرن از یک سماور سنتی ایرانی بهره ببرید. به هر حال سماور وسیله‌ای است که علاوه بر درست کردن چای نقش اساسی در دکوراسیون آشپزخانه دارد. سماور نیز انواع گوناگونی دارد که ما در این مقاله به نوع گازی آن اشاره می کنیم.

سماور گازی

چون هزینه برق نسبت به گاز بیشتر است، بهتر است از روی سماورهای گازی بیشتر فکر کنید، البته برای بعضی شرکت ها و اداره ها که گاز ندارند می توان از سماورهای برقی استفاده کرد.
موقع خرید سماور گازی توجه داشته باشید که این سماورها به دو نوع ترموکوپلی و غیر ترموکوپلی تقسیم می شوند. وظیفه ترموکوپل این است که هنگام قطعی موقت جریان گاز یا خاموش شدن سماور بر اثر وزش باد، جریان گاز را به طور کامل قطع می کند و مانع از پخش گاز در فضا می شود. پس برای اینکه امنیت خودتان را فراهم کنید حتما سماور گازی ترموکوپلی بخرید.
هر سماوری که می خرید حتما دقت کنید که روی در آن دستگیره چوبی نصب شده باشد، حتما خودتان هم هنگام برداشتن در سماور بخار فراوان آب را دیده اید و گرمای زیاد در سماور را احساس کرده اید. سماورهایی که در آن ها دستگیره چوبی ندارد، نخرید چون گرمای زیاد حتما دستتان را می سوزاند.
بعضی از سماورها دستگیره دارند اما دستگیره آن ها از پلاستیک نسوز است! بهتر است از این سماورها هم نخرید چون پلاستیک دستگیره شان چندان هم نسوز نیست! بعد از مدتی می سوزد و از بین می رود و شما مجبور می شوید آن را تعمیر کنید.
سماور وسیله ای است که هر روز بارها و بارها از آن استفاده می کنید و دوست دارید تا سال ها برایتان کار کند، پس سراغ سماورهای ارزان قیمت و تقلبی نروید یا هزینه کنید و یک سماور خوب از یک برند معروف بخرید، یا شیپور را بگردید، در سایت شیپور صفحه سماور صدها مدل سماور در اختیار شماست تا از بین آن ها یکی را انتخاب کنید.


سماور های برقی


سماورهای برقی نوع جدیدتر سماور ها هستند که با استفاده از نیروی برق گرما را ایجاد کرده و تفاوت زیادی از نظر ظاهر و کارکرد با سماور گازی دارند.

این نوع سماور به طور مستقیم به برق شهری متصل شده و به وسیله المنت های درون محفظه نگهداری آب، گرما را ایجاد می‌کند.

اما توجه داشته باشید که قیمت خرید این نوع سماور ها بیشتر از انواع سماور دیگر بوده و به دلیل هزینه برق شهری بالا در کشور ما، چندان مقرون به صرفه نخواهد بود.

به همین دلایل باعث شده است تا طرفداران بسیار کمتری نسبت به سماورهای گازی داشته باشد.

سماورهای برقی به دو صورت بدون قوری و همراه با قوری به بازار عرضه شده اند و هیچ نیازی به انرژی های دیگر به جز برق ندارند و برای مکان هایی که دسترسی آنها به گاز امکان پذیر نبوده، بسیار کاربردی هستند.

 

به طور کلی سماور های برقی از قسمت‌هایی همچون مخزن آب، عایق مخصوص سرامیکی، لوله های عایق نسوز و… تشکیل شده اند.

همچنین این سماور ها در انواع مختلف و با برندهای گوناگون تولید شده است که هرکدام امکانات و ویژگی های متفاوتی نسبت به دیگری دارد.

از جمله این امکانات می توان به سنسور سنجش آب یا کنترل جریان برق اشاره کرد. زمانی که آب درون مخزن دستگاه به هر دلیل تمام شود، با استفاده از این قابلیت ها دستگاه به طور خودکار خاموش شده و جریان برق آن قطع میشود.

المنت های قرار گرفته شده در مغز ندستگاه نیز در هر مدل متفاوت با مدل دیگر بوده و جنس آن ها تعیین کننده قیمت آنهاست. به گونه ای که هر چه جنس بهتری داشته و قدرت انتقال برق و گرم شدن در آنها بالا تر باشد قیمت تمام شده دستگاه نیز بالاتر خواهد بود.


گازي بخريم يا برقي؟


تنوع سماور در بازار آنقدر زياد است كه انتخاب را براي آدم حسابي سخت مي‌كند. به‌طور كلي سماورهايي كه امروزه در بازار وجود دارند و كاربردي هستند، 2نوع برقي و گازي محسوب مي‌شوند. سماورهاي برقي براي آن دسته از افرادي كه به طور دائم دائم مي‌خواهند از آن استفاده كنند، چندان گزينه خوبي به‌حساب نمي‌آيند چون هزينه برق آنها بالاست. با اين حال اگر كسي قصد دارد سماور برقي بخرد، بايد حتما سراغ سماوري برود كه روي آن برچسب انرژي داشته و ميزان مصرف برق آن مشخص باشد. سماورهاي گازي به نسبت سماورهاي برقي، مقرون‌به صرفه‌تر هستند و به همين دليل بيشتر مورد توجه افراد قرار گرفته‌اند. هنگام خريد اين نوع از سماورها، بايد حتما به اين نكته توجه كرد كه سماور داراي ترموكوپل باشد تا در زمان خاموش‌شدن خودبه‌خودي، گاز در محيط انتشار پيدا نكند.

چند ليتري بخريم؟

به‌طور كلي سماورها ظرفيت‌هاي متفاوت از حدود 5ليتر تا حدود 200ليتر دارند. سماورهاي بزرگ كه معمولا آنها را با نام سماورهاي بشكه‌اي مي‌شناسند، سماورهاي صنعتي محسوب مي‌شوند و مناسب مساجد، هيأت‌ها، كارخانه‌ها و... هستند و براي خانه‌ها كاربردي ندارند. انتخاب ظرفيت سماور به چند مسئله بستگي دارد؛ اول اينكه شما يك خانواده پرجمعيت هستيد يا يك خانواده كم‌جمعيت و دوم اينكه چه مقدار و در چند نوبت چاي مصرف مي‌كنيد، چنانچه مصرف چاي در خانه شما بسيار پايين باشد، بهتر است از خريد سماور صرف‌نظر كنيد و از كتري براي گرم‌كردن آب كمك بگيريد. علاوه بر اين موارد، افرادي كه آشپزخانه‌هاي كوچكي دارند، بهتر است سراغ سماورهاي كم‌ظرفيت و با اندازه‌هاي جمع و جور بروند.



:: بازدید از این مطلب : 29
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 شهريور 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : درسا حسینی

یکی از مهم ترین خرید ها در جهیزیه هر دختری خرید یخچال فریزر آن نیز می باشد . در واقع یخچال فیرزر ها را یم توان یکی از وسایل سنگین قیمت خانه معرفی کرد که قرار است سالیان طولانی برای شما کار کنید  به همین دلیل لازمه تا با دقت بالایی آن را خریداری کنید . در ادامه ما برای شما راهنمای خرید یخچال و فریزر را بیان کرده ایم و همچنین هر یک از  مدل یخچال ویژگی های را معرفی کرده ایم تا به راحتی بتوایند برای خرید ان اقدام کنید . 

این دستگاه در انواع مختلفی تولید می‌شود و شرکت‌های پیشرو سبک‌های متنوعی را متناسب با نیازهای مختلف کاربران تولید کرده‌اند؛ از مدل‌های مدرن‌تری مثل سایدبای‌ساید، در فرانسوی و چهاردر گرفته تا مدل‌های کلاسیک مانند کمبی و دوقلو. یخچالی دوقلو است که با طراحی مدرن روانه بازار شده است.

 

ابعاد

نکته‌ی مهم اول این است که بدانید دقیقا چقدر فضا برای قرار دادن یخچال فریزر خود در آشپزخانه در اختیار دارید. توجه داشته باشید که یخچال فریزرها تک سایز نیستند. پس بهتر است قبل از خرید به نکات زیر در خصوص اندازه‌‌ی محصول توجه کنید.

ظرفیت

اگر چه در ایران یخچال‌ها را بر اساس فوت خریداری می‌کنند، اما باید بدانید که ظرفیت واقعی یخچال‌ها بر اساس لیتر است. کوچکترین یخچال‌ها از ۴۰ لیتر ظرفیت آغاز شده و بزرگ‌ترین یخچال‌های خانگی تا ۸۵۰ لیتر نیز ظرفیت دارند هر چند این ظرفیت هر روزه در حال افزایش است. مهم‌ترین فاکتور در انتخاب ظرفیت یخچال اندازه خانواده است، زیرا ظرفیت یک یخچال بر اساس مقدار غذایی که می‌توان در آن نگهداری کرد تعیین می‌شود. بدین ترتیب هر چه تعداد اعضای خانواده بیشتر باشد باید یخچال بزرگتر و با ظرفیت لیتری بیشتری خریداری کرد. برای زن و شوهری که یک فرزند دارند، یک یخچال فریزر با ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۵۰ لیتر کافی به نظر می‌رسد.

یخچال‌های در فرانسوی

شاید بتوان گفت جدیدترین و جذاب‌ترین یخچالی که امروزه در بازار‌ها می‌توان پیدا کرد، مدل‌های در فرانسوی است. این یخچال‌ها با دو درب ساید بای ساید در بالا و یک یا دو کشو فریزر در پایین ساخته شده‌اند. یخچال در فرانسوی ترکیبی از محبوب‌ترین ویژگی‌های مدل‌های مختلف یخچال است و یکی از پرفروش‌ترین لوازم خانگی‌ها در چند سال محسوب می‌شود.

بر‌خلاف یخچال‌های سنتی، فریزر این مدل در قسمت پایین قرار دارد تا بتوانید مواد غذایی منجمدی که کمتر به آنها نیاز دارید، در این بخش نگهداری کنید. اکثر یخچال‌های در فرانسوی یک کشو در قسمت پایین خود دارند. اما برخی مدل‌ها دو عدد و برخی دیگر نیز دارای کشو چندگانه برای دسترسی آسان‌تر هستند.

بعضی از مدل‌ها هم یک کشو در وسط دارند که دمای آن قابلیت تنظیم برای استفاده به شکل یخچال و فریزر را دارد.

بدون‌شک هنگام استفاده از عریض‌ترین مدل‌های یخچال ساید بای ساید، برای جادادن برخی از مواد غذایی حجیم با مشکل مواجه شده‌اید. تنها راه‌حل، استفاده از یخچال‌های در فرانسوی با کشو‌ها و قفسه‌های قابل تنظیم است. در این مدل می‌توانید ارتفاع و سطوح قفسه‌ها را بر اساس نیاز خود و آنچه می‌خواهید در یخچال قرار دهید، تنظیم کنید.

در کنار همه این امکانات، تنظیمات پیشرفته‌ای مانند کنترل دیجیتالی خارجی دما، هشدار در، قفسه‌های در، روشنایی LED، کشو سرو و تلویزیون روی درب کار گذاشته شده است که تا حد زیادی به کارتان خواهد آمد.

راهنمای خرید یخچال ساید بای ساید

ویژگی‌ها و فضاهای اضافی باعث می‌شود یخچال های ساید بای ساید برای بسیاری از خانواده‌ها مناسب‌تر باشد.

مزایای یخچال های ساید بای ساید
آپشن ها و ویژگی‌های متنوع مانند یخ‌ساز و آب‌سردکن
نمای شیک و زیبا در آشپزخانه
ظرفیت ذخیره‌سازی خوب
بهترین دسترسی برای افراد ویلچری
معایب یخچال های ساید بای ساید
یخ‌ساز، آب‌سردکن و دستگاه تصفیه آب یخچال ساید بای ساید می‌تواند فضای زیادی را از یخچال و فریزر اشغال کند.
فضای داخلی کاملاً باریک است و در خیلی از مواقع برای قرار دادن خوراکی‌های با اندازه بزرگ مشکل‌ساز می‌شود.
اندازه فیزیکی بزرگ آن فضای زیادی را اشغال می‌کند و نمی‌توان آن را در یک فضای تنگ قرار داد.
دمای بالا و پایین یخچال می‌تواند ناهماهنگ باشد.

یخچال فریزر بالا پایین

کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با این یخچال‌ها آشنایی نداشته باشد. شرکت‌های تولیدکننده بسیاری اقدام به تولید و عرضه یخچال های بالا پایین کرده‌اند. از جمله شرکت‌های ایرانی که در تولید این نوع یخچال عملکرد خوبی از خود نشان داده‌اند، می‌توان به اسنوا، برفاب، الکترواستیل، هیمالیا و سینجر اشاره کرد.

یخچال بالا پایین ظاهر جمع و جوری دارد و به درد خانواده‌هایی می‌خورد که قصد نگهداری حجم زیادی مواد غذایی را در بلندمدت ندارند. این دستگاه به دو دسته یخچال بالا فریزر و پایین فریزر تقسیم می‌شود که در نوع اول، فریزر در بالای قسمت یخچال جا خوش کرده است و در گروه دوم شاهد قرارگیری محفظه فریزر در پایین یخچال هستیم. توجه داشته باشید که محفظه فریزر در یخچال بالا فریزر معمولا نسبت به مدل‌های پایین فریزر ظرفیت پایین‌تری دارد. همچنین یخچال‌های پایین فریزر امکان تقسیم‌بندی مواد غذایی یخ زده را با استفاده از چندین کشو برای کاربر فراهم می‌آورد.

کسانی که قصد خرید یخچال فریزر اسنوا را دارند، حتما به محصولات کمبی (Combi) این برند ایرانی نگاهی بیاندازند. از سوی دیگر انواع یخچال و فریزر الکترواستیل بازخورد خوبی از خریداران بدست آورده‌اند و گزینه مناسبی برای بسیاری از خانواده‌ها محسوب می‌شوند؛ مخصوصا زوج‌های جوانی که فضای زیادی در آشپزخانه‌شان در اختیار ندارد و نمی‌خواهند برای خرید یخچال فریزر، زیاد هزینه کنند.

رنگ یخچال و جنس بدنه

چهارمین ویژگی که در مبحث راهنمای خرید یخچال و انتخاب بهترین مارک باید مورد توجه قرار گیرد، رنگ و جنس بدنه است. این مورد سلیقه‌ای است. می‌توانید بنابر سلیقه هر جنس و رنگی که دوست دارید را انتخاب کنید. اما بهتر است قبل از انتخاب رنگ و جنس، به مزایا و معایب هر کدام توجه کنید.

آپشن‌های یخچال

بهتر است یخچالی تهیه کنید که دارای آپشن‌های جدید باشد. به طور مثال خرید یخچال آبسرد کن دار و یا یخ ساز، کمک شایانی به شما خواهد کرد و راحتی شما را شامل می‌شود. بهتر است یخچالی که خریداری می‌کنید، محفظه‌های مشخصی برای قرار گیری مایعات و یا لبنیات داشته باشد. همچنین طوری طراحی شده باشد که سهولت در تمیزی داشته باشد. همچنین خرید یخچالی که سر و صدای کمتری دارد، بهتر است.

 

مارک یخچال

آخرین و مهم ترین مسئله، توجه به برندی است که یخچال را از آن خریدای می‌کنید. برند یخچال و کیفیت آن، تضمین کننده کیفیت یخچال است. بنابراین باید حتما به آن توجه نمائید. در ادامه شما را با چند برند معروف و با کیفیت آشنا می‌کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 109
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1400 | نظرات ()