کارایی مایکروویو چیست؟
نوشته شده توسط : درسا حسینی

امروزه از محبوب ترین و پرکاربرد ترین لوازم خانگی که می شود آن را در هر خانه ای پیدا کرد می شود به دستگاه مایکروویو اشاره کرد ، اگر مایکروویو خریداری کرده اید اما طریقه ی کار کردن با آن را نمی دانید در ادامه ی این مقاله همراه من باشید. از مهم ترین ویژگی های مایکروویو می شود به استفاده کردن از آن برای گرم کردن غذا و یخ زدایی مواد گوشتی اشاره کرد. همچنین برخی از مایکروویو های موجود در بازار دارای قابلیت هایی همچون طبخ مواد غذایی همچون گوشت و ماهی و مرغ را دارا می باشند که می تواند در آشپزخانه به بانوان های ایرانی بسیار کمک بکند. قبل از آنکه به صورت کامل به بررسی کارایی مایکروویو ها بپردازیم .ابتدا بیایید به پرسش مایکروویو چیست پاسخ بدهیم . مایکروویو از دسته لوازک خانگی است که وطیفه ی آن گرم کردن و طبخ مواد غذایی از طریق اشعه می باشد.

 

آیا مایکروویو ایمن است؟

البته در گذشته مردم با مشکلاتی هنگام استفاده از این وسیله مواجه بودند. این مشکلات بیشتر به علت استفاده از ظروف نامناسب بودند. پخت بیش ازحد غذا از دیگر مشکلات محسوب می شد. همچنین نگرانی در مورد استفاده از پوششی که برای پوشاندن غذا در هنگام پختن آن توسط مایکروویو وجود داشت. خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی این مشکلات و نگرانی ها برطرف شده اند و استفاده از مایکروویو با رعایت نکات زیر کاملا ایمن می باشد.

- تنها از ظروف مناسب و مخصوص مایکروویو استفاده کنید.

- تنها از پوشش ایمن و مناسب برای پوشاندن غذا در مایکروویو استفاده کنید.

- در صورت امکان از تنظیمات پخت اتوماتیک که در بیشتر مایکروویوهای امروزی موجود است و مانع پخت نامناسب(زیاد یا کم پخته شدن) می¬شود، استفاده کنید.

کاربردهای مایکروویو

بیشتر ما از مایکروویو تنها برای پختن غذا و یا گرم کردن آن استفاده می کنیم. اما آیا می دانستید که از دستگاه مایکروویو استفاده های بیشتری نیز می توان کرد؟ ما در این مقاله به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

1. ضدعفونی کردن و دفع بوی بد اسکاچ ظرفشویی با مایکروویو

اگر بعد از شستن ظرف ماهی، اسکاچ و اسفنج ظرفشویی تان بوی بد ماهی گرفت، آن را دور نیندازید. اسکاچ را در یک ظرف آب و آبلیمو یا سرکه خیس کنید، سپس آن را به مدت یک دقیقه در مایکروویو بگذارید. برای برداشتن اسکاچ از داخل مایکروویو حتما دستکش مخصوص آشپزی تان را به دست کنید. اسکاچ شما بوسیله حرارت مایکروویو کاملا ضدعفونی شده و بوی بد خود را از دست خواهد داد.

2. تمام مواد غذایی شام تان را تنها در 10 دقیقه بپزید

می توانید ماهی قزل آلا و سبزیجات و سیب زمینی تان را در مدت زمان بسیار کمی در این دستگاه برای شام آماده کنید. برای سرخ کردن، پختن، بخار پز کردن غذاهایتان از مایکروویو استفاده کنید. تنها باید برای هر نوع طبخ غذا مدت زمان دستگاه را تنظیم کنید.

3. گرم کردن محصولات آرایشی با مایکروویو

ممکن است بعضی ها عادت داشته باشند کرم های آرایشی شان را در یخچال بگذارند. گرم شدن یک کرم آرایشی ممکن است پانزده تا بیست دقیقه از وقت شما را بگیرید. اما با استفاده از دستگاه مایکروویو براحتی می توانید این زمان را به حداقل برسانید. (البته قبل از زدن کرم روی صورت گرمی آن را با دست تان امتحان کنید تا صورت تان نسوزد.) یا برای امتحان دقیق تر آن را با ساق پایتان بمالید و اگر هنوز سرد بود باز هم در مایکوویو گذاشته و حرارت دهید. برای اینکه دستگاه تان کثیف نشود می توانید کرم را داخل یک ظرف مخصوص مایکروویو بگذارید.

4. برشته کردن آجیل، نارگیل و تست كردن نان در مايكروفر

 برای برشته کردن مواد غذایی تان هم می توانید از مایکروویو استفاده کنید؛ برشته کردن آجیل و نان و ... با استفاده از مایکروویو زمان زیادی لازم ندارد. اما اگر بخواهید این کار را با استفاده از یک ماهیتابه انجام بدهید باید سه برابر زمان بگذارید. برای برشته کردن به این صورت انجام بدهید که آجیل یا نان و ... را در یک بشقاب بریزید و آنها را پخش کنید به صورتی که بهم نچسبند و برای 2 یا 3 دقیقه در مایکرویو بگذارید. هر یک دقیقه بشقاب را از دستگاه بیرون بیاورید و بشقاب را تکان دهید. به یاد داشته باشید که بعد از اینکه بشقاب را از دستگاه بیرون آوردید، اجازه بدهید مواد داخل آن برای 1 دقیقه بمانند تا سرد شوند و سپس آنها را میل کنید.

طرز پخت نان در مایکروویو :

برای پخت نان در ماکروفر ابتدا آرد سفید را 2 بار الک کنید و داخل کاسه بریزید سپس بکینگ پودر و وانیل را اضافه کنید. می توانید وانیل را حذف کنید، وانیل برای خوش عطر شدن نان است. سپس آن را هم بزنید. تخم مرغ بزرگی را به آرد اضافه کنید. و به خوبی مواد را مخلوط کنید.

شیر و آب را اضافه کنید. اگر از آب استفاده نکنید نان شما خیلی خشک خواهد شد. سپس روغن اضافه کنید. و مواد را با قاشق با هم ترکیب کنید.

دست هایتان را بشویید و سپس خشک کنید و بعد چرب کنید و با دست هایتان خمیر را ورز بدهید. این ورز دادن باید حدودا 5 دقیقه طول بکشد تا خمیر شما منسجم شود و بافتی لطیف پیدا کند.

سپس به خمیرتان شکل بدهید و آن را داخل ظرفی مناسب مایکروویو قرار بدهید و به مدت 5 دقیقه با گرمای زیاد روشن کنید.

به صورت مر1تب خمیر را از پنجره ی مایکروویو بررسی کنید تا مطمئن شوید که روند پخت مناسب پیش می رود. اگر خمیر شروع به خشک شدن، پوسته پوسته شدن کرد یعنی رطوبت را از دست داده است. باید نان را خارج کنید.

 





:: برچسب‌ها: کارایی مایکروویو چیست؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 16
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: