راهنمای خرید اجاق گاز
نوشته شده توسط : درسا حسینی

یک از مشکلاتی که اکثر نو عروسان با آن در ارتباط هستند در رابطه با خرید اجاق گاز آشپزخانه آن هاست ، در رابطه با خرید  اجاق گاز نکاتی وجود دارد که بهتر است انت قبل  از خرید آن ها را مورد توجه خود قرار دهید ، به عنوان مثال از جمله از این نکات می توان به رنگ اجاق گاز ، نوع اجاق گاز ، مدل های تو کار ، مدل های رومیزی و ... اشاره کرد .  متاسفانه  یا خوشبختانه اجاق گاز ها جزو اقلامی از جهیزیه به شمار می روند که خرید آن ها بسیار واجب شمرده می شوند و با استفاده از اجاق گاز ها می توان انواع وعده ها غذایی خود را آماده کرد . در ادامه این مطلب علاوه بر آن که با انواع اجاق گاز ها و راهنمای خرید آن ها آشنا می شود با مزایا و معایب آن ها نیز آشنا خواهید شد . 

راهنمای خرید اجاق گاز

انداه اجاق گاز

اندازه: قبل از اینکه برای خرید گاز آشپزخانه خود اقدام کنید، اولین و مهمترین نکته ای که باید در نظر بگیرید، اندازه گیری فضایی است که می خواهید گاز خود را در آن بگذارید. حتماٌ ابعاد این فضا را در نظر داشته و قبل از خرید نیز اطلاعات ابعاد گاز انتخابی خود را بررسی کنید. به طور کلی اجاق گازها از نظر اندازه به دو شکل هستند: اجاق هایی که طول کمتر اما ارتفاع بیشتری داشته و اجاق هایی که از نظر طول بزرگ ترند. اجاق هایی که طول بیشتری دارند نسبت به گروه دیگر تعداد شعله بیشتر و قابلیت های بیشتری هم دارند. انتخاب میان این دو نوع بستگی به فضای آشپزخانه، تعداد افراد خانواده شما، میزان استفاده از گاز و همچنین استفاده شما از قابلیت های دیگر مانند جوجه گردان، گریل و ... دارد.

ظاهر اجاق گاز

هنگام خرید اجاق گاز باید علاوه بر ظاهر و کارایی به نیاز خانواده هم توجه کرد. برای خانواده‌های پرجمعیت اجاق‌های ۵ یا ۶ شعله مناسب است اما یک خانواده کم‌جمعیت با یک اجاق ۴ شعله یا اجاق رومیزی ۲ شعله هم می‌تواند امورات خود را بگذراند.

البته تجهیزات اجاق‌ها هم اهمیت دارد. برای مثال خیلی‌ها از فر اجاق استفاده زیادی می‌کنند و برخی دیگر استفاده زیادی ندارند.

 جنس بدنه

اجاق گازها از نظر پوشش بدنه و رویه، به دو دسته استیل و لعابی دسته بندی می شوند. در اجاق گازهای تمام استیل، رویه و همچنین بدنه دستگاه از جنس استیل بوده که این قسمت ها در اجاق گازهای لعاب از جنس لعاب حرارت دیده می باشند. در برخی از مدل ها رویه دستگاه از جنس استیل و بدنه دارای پوشش رنگ لعاب می باشد. مزیت پوشش استیل، طول عمر مفید بیشتر آن و همچنین مقاومت بیشتر در برابر خوردگی (به ویژه در مناطق با آب و هوای مرطوب) و مزیت پوشش لعاب در سهولت بیشتر به هنگام تمیز کردن می باشد.

انتخاب تعداد شعله های گازبر اساس و تعداد افراد خانواده

برای انتخاب تعداد شعله های گاز علاوه بر در نظر گرفتن فضای آشپزخانه ، تعداد افراد خانواده را نیز در نظر بگیرید مثلا بهترین انتخاب برای خانواده های پرجمعیت گازهای 5 و 6 شعله و برای کم جمعیت ها 3 و 4 شعله است.

ایمنی گاز را هم درنظر بگیرید.

اجاق گازهای که مجهز به فندک و ترموکوپل هستند از ایمنی بیشتری برخوردارند زیرا ترموکوپل هنگام خاموش شدن شعله به هر علت ، موجب قطع شدن جریان گازمی شود.

توان حرارتی

هنگام خرید اجاق گاز به توان حرارتی آن توجه کنید. توان حرارتی اجاق گاز میزان گرمایی است که از شعله‌ها خارج می‌شود و واحد اندازه‌گیری استاندارد آن بی‌تی‌یو بر ساعت است. (بی‌تی‌یو به معنای واحد حرارتی بریتانیا به ازای هر ساعت است و به‌شکل BTU/hr نوشته می‌شود). در ایران این توان حرارتی بر اساس کیلووات در نظر گرفته می‌شود. خروجی حرارت شعله‌ها در اجاق گازهای استاندارد به ازای هر ساعت از ۵۰۰۰ تا ۱۲,۵۰۰ BTU (معادل ۱,۴ کیلووات تا ۳,۶ کیلووات) متغیر است.

معمولا ایده‌آل‌ترین توان حرارتی برای هر شعله در اجاق گازهای خانگی ۲,۰۵ کیلووات (معادل ۷۰۰۰ BTU) است. توان حرارتی بالاتر از این مقدار، بیشتر برای رستوران‌ها مناسب است. بااین‌حال، معمولا اجاق گازها دارای شعله‌هایی با توان حرارتی یکسان نیستند و توان بعضی شعله‌ها از ۰,۸۷تا ۱,۴ کیلووات (معادل ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ BTU) است.


چه نوع سوختی برای اجاق خود مصرف می کنید؟

اجاق های آشپزی در چندین نوع موجودند که بطور کلی می توان در دو نوع گازی و یا برقی طبقه بندی نمود. اجاق های گازی بدلیل ویژگی های شاخص برتر و رواج بیشتر در میان مردم از مقبولیت بیشتری نسبت به اجاق های برقی و الکتریکی برخوردارند. دلیل دیگر نیز بهای گاز مصرفی اجاق های گازی نسبت به قبض برق اجاق های برقی مشابه است که با توجه به بهای انرژی گازی پایین در کشورمان، خرید اجاق های گازی را به صرفه تر نموده است.

مزايای انواع اجاق گاز

برای انتخاب بهترین اجاق گاز ایرانی و یا حتی بهترین مارک اجاق گاز بهتر است این نکات را بدانید تا آگاهانه اقدام کنید:

اجاق گاز هاي توكار (صفحه اي) به دليل كمتر اشغال كردن فضاي آشپزخانه بيشتر مورد توجه قرار مي گيرند و مي توانيد از فضاي زير اجاق گاز با كابينت و سيستم آشپزخانه استفاده مفيدي كنيد.

اجاق گاز هاي توكار زيبايي بيشتري به آشپزخانه مي دهند و آشپزخانه تان را زيباتر مي كنند.
كارايي و قدرت اجاق گاز هاي توكار مانند اجاق گاز هاي مبله است.
اجاق گاز هاي استيل به نسبت ديگر جنس ها طرفدار بيشتري دارد زيرا كه راحت تر تميز مي شوند و مواد غذايي روي آن ها نمي چسبد.
اجاق گاز هاي روميزي امكان جا به جايي شان بيشتر است و قيمت آن ها ارزان تر است و براي فضا هاي اداري مناسبند.
اجاق گاز هاي شيشه اي به راحتي تميز مي شوند.
اجاق گاز هاي برقي به دليل قدرت بالا، زمان پخت را كم مي كنند. توان حرارتی اجاق گاز

 





:: بازدید از این مطلب : 30
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: